16. březen 2021

Zadní čelo karoserie kupé vs. sedan

Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 1062×, Komentářů: 7, Líbí se Autor: Džon
Zadní čelo na kupátko není stejné jako na sedany a zde bych rád přinesl trochu světla do tohoto tématu.

Jak tak procházím inzerce a sleduji co se nabízí, často vidím nabídky:

"Zadní čelo na Š100, Š110, Š110R"

Nebo dokonce "Zadní čelo na Škodu 110R", které ovšem patří na sedany.

Zatím jsem ale na opravdové zadní čelo pro Š110R v inzerci nenarazil.

Rozhodl jsem se tedy v krátkosti osvětlit, že není čelo jako čelo a dát inzerentům možnost správně vyhodnotit co vlastně nabízí, jakož i všem ostatním rozpoznat co na kupátko patří.

Vypadají stejně, tak v tom asi není rozdíl?

Škoda 110R má při zběžném pohledu sice stejný vhled zadního čela a vypadá to že stejnou geometrii zadních blatníků, takže jakékoli čelo se zdá pasovat na obě verze karoserie, ale opak je pravdou. Liší se sklon kapoty, jak doplnil RST, liší se i tvar blatníků, a tomu všemu odpovídá rozdílná horní část zadního čela s uchycením zámku a horním napojením na blatníky

Víko se u kupé zavírá po jiným úhlem než u sedanů a je celkově zesílené. Tomu musí odpovídat i uložení zámku v zadním čele. Ten je proto u Škody 110R o cca 10-15 mm hlouběji a pod jiným úhlem.

Měřením hloubky plochy pro zámek se dostaneme na cca 15mm u sedana a cca 25-30 mm u kupé. Měřeno k horní hraně - viz foto.

Výrazný rozdíl, který nám snadno pomůže čelo identifikovat, jsou prolisy nalevo a napravo od zámku. Na čele pro 110R jsou symetricky dva, konické a vypouklé nahoru. U čela ze škody 100 je pouze jeden vlevo, vylisovaný dolů a jiného tvaru. Tvar horního lemu je také jiný.

Výše uvedené není vždy z fotografií patrné, ale někdy lze rozeznat čelo dle kontury horního připojení k blatníku. Z tohoto pohledu je naznačená kontura výraznější u sedanů. U kupátek, ačkoli je zámek kapoty níže, je vhledem k jinému úhlu napojení blatníků tato kontura méně výrazná. Nelze se na to nicméně stoprocentně spoléhat.

Podívejme se co říká katalog

Škoda 110R, katalog 1973-1974

Pozice 9 | 15-021-97309 | Úplné zadní čelo | 112-700461

Škoda 100, 100L, 110L, 110LS, katalog 1973-1975

Pozice 14 | 12-136-97309 | Úplné zadní čelo | 111-700462

Další možné odlišnosti

Během let výroby se čela obecně lišila v několika dalších detailech. tyto varianty se ale myslím vyskytovaly u verzí pro sedana i kupé a nejsou tedy podmínkou pro příslušnot k některé variantě karoserie.

  • Čela z prvních modelových let neměla ve spodní části mřížkování, ale jen plné otvory.
  • vnitřní svislá výztuha se objevuje v kratší a delší verzi. Nezdá se to být "vývoj", spíše souběžná alternativa u sedanů. Verze pro kupé byla s největší pravděpodobností vždy s dlouhou výztuhou.

čelo bez mřížkování s dlouhou výztuhou, krátká výztuha

Jak to vypadá když je na kupé čelo ze sedana?

Víko motoru sice do zámku dosedne, ale vzhledem k tomu že zámek není ve správné "hloubce", vypadá kapota jako kdyby nebyla dovřená.

Na níže uvedeném odkazu je renovované erko, ale s čelem ze škody 100. Všimněte si že zadní kapota nesedí dobře a že zadní čelo je dle prolisu ze škody 100.

http://www.skoda110r.cz/gallery.php?aid=520&pid=56

Tolik asi k tématu, budu rád za případná upřesnění, zejména ví-li někdo jak je to s dlouhou a krátkou výztuhou. Mám teorii, že krátká byla u základního modelu škoda 100, případně 100L, A dlouhá u 110L/LS a 110R, ale je to jen dohad. Katalog odlišné alternativy v rámci ani jedné varianty karoserie neuvádí.


Rubrika: Karoserie a interiér, Přečteno: 1062×, Komentářů: 7, Líbí se Autor: Džon
Také jsem vždy viděl erkové čelo jen s dlouhou výztuhou.


Zadní čelo se mimochodem liší i u Rapida.
Ja ešte doplním a upresním, čo som písal, že od modelu 73 boli na čele aj zvislé štrbiny, tak tie boli už aj na modeli 72. A ešte doplním, ale to je iba malý detail, všimol som si, že na niektorých čelách bolo po kraji z vnútornej strany aj dalšie pútko na prichytenie zväzku inštalácie, Mám to na čele r.v.75 a na prvomodelovom čele z nerezovým rámčekom z roku 71.
Díky Kluci 🙂


Martine, doplnil jsem informaci o výztuze, dík.
Mám erko čelo 🙂





Super článek, Džone🙂
Takže tiež pridám moje skúsenosti s čelami.Ako Džon uviedol, tiež v inzercii často sledujem že predám zadné čelo na 100/110R alebo na 110R a je to iba stovkové. Lebo veľa ľudí sa orientuje iba podľa tej zvislej dlhej výstuhy. Ked ju čelo má, myslia si, že je to automaticky eRkové.Tieto dlhé výstuhy mali všetky stovkové čelá do modelu 73, kde neboli zvislé štrbiny a bolo to kvôli tuhosti. Ano sú aj stovkové čelá zo zvislými štrbinami a s dlhou výstuhou. Väčšinou tie čelá v inzercii sú pofotené tak, že práve ten horný plech podľa ktorého sa to líši nieje vidno.Erkové čela čo som videl tie dlhé výstuhy mali všetky.Jak staršie do modelu 73 tak aj novšie. Samozrejme na kupé patrí čelo na kupé. Ale ked nie je k dispozícii originál, dá sa použiť aj zo sedanu. Môj otec to mal tak 10 rokov. Akurát sa skrátila tá skrutka so špicou,ktorá zapadá do zámku a skrátila sa pružina. Ked by sa nskrátila, tak kapota nedolieha ako to bolo spomenuté a hrozilo by pri doťahovaní, že sa oprie skrutka o vonkajší plechn na kapote a vyduje sa, čo je katastrofa hlavne po laku.Je to núdzové riešenie a nemusí to tak doliehať ako z originálnym čelom, ale ide to. Robil som to, ked som renovoval kamarátové kupé,a nebolo po ruke originál.
Máš pravdu, tady jsem "předpokládal", že je, ale opravdu ten tvar blatníků není stejný. Doplním.
Na čelech 110R jsem zatím vždy viděl dlouhou výztuhu.


Napojení na blatníky je dost odlišné, protože je jiný sklon žlábku, kde kapota lícuje s blatníky. U kupé je žlábek méně prohnutý v podélném směru, tudíž je napojení na čelo plošší. U sedana je žlábek déle vodorovný a na konci zakulacený dolů, tím pádem napojení na čelo je více do svisla. Odhalí se to porovnáním podélného profilu obou kapot. Na toto jsem přišel při tvorbě kabria a chtěl použít kapotu 100 na blatníky R. Proto ve finále vznikl kíženec obou kapot.





Jinak díky za tuhle osvětu, protože to vypadá, že málokdo z prodávajících a ještě méně kupujících tuší rozdíly.

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253