13. leden 2004

Seřizování ventilů

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 29600×, Komentářů: 28, Líbí se Autor: Džon
motorů Škoda 100 - 136

Potřebujete klíč č.10, 11 (nejlépe očko), 13 šroubovák, sparove měrky 0,15 mm a 0,20 mm, GOLA klíč č. 30.

Z vychladlého motoru (20°C) sundáte filtr vzduchu, víko hlavy válců, povolíte svíčky (abyste nemuseli překonávat kompresi, jinak to není nutné). Gola klíč nasadíte na klikový hřídel, otáčíte s ním po směru hodinových ručiček dokud nejsou ve střihu ventily na 1. válci (tzn. výfukový se zavírá, sací se otevírá). Který ventil je sací a který výfukový poznáme jednoduše podle toho jestli je v úrovni ventilu napojeno sací nebo výfukové potrubí.

Zde vidíte ventily v reálu (hlava 110R předělaná ze 120)

Ve střihu na 1. válci, seřídíme ventily na 4. válci. Povolíme pojistnou matici na tyčce a šroubovákem velmi citlivě dotahneme vahadlo ventilu na měrku, kterou vymezujeme vůli. Ta by měla být v mezeře velmi těsně, ale aby s ní šlo pohybovat. Pro sací i výfukový ventil jsou jiné tloušťky měrky, tak pozor na to, který ventil je který. Pokud máme vůli přesně vymezenu, držíme šroubovák na místě a pojistnou matici opět dotáhneme nafest. Nakonec ještě vůle překontrolujeme, popř. postup zopakujeme. Po dotažení by měla jít měrka vytáhnout mírně ztěžka.

Dále postupně otáčíme klikovým hřídelem o 180°, čímž dostaneme střih na dalších válcích:

  • 3. válec -> seřizujeme 2. válec
  • 4. válec -> seřizujeme 1. válec
  • 2. válec -> seřizujeme 3. válec

Střih nastává v okamžiku, kdy se na válci zavírá výfukový ventil (jde nahoru) a okamžitě se otevírá sací ventil (jde dolů). Pro tuto polohu je zaručeno, že na protilehlém válci (1-4 a 2-3) jsou vačky natočené tak, že je mezi ventilovou tyčkou a zdvihátkem ventilu maximální vůle.

Střih nemusí být nastaven nijak zvlášť přesně, jde jen o to, abychom měli jistotu, že jsou ventily na daném válci uvolněné, což je zajištěno v určitém rozsahu kolem střihu na protějším válci.

Škoda 100L, 110L, 110LS, 110R, 105, 120 má předepsané ventilové vůle 0,15 mm na sací ventily a 0,20 mm na výfukové.

Škoda 120LS, 130, 135, 136 má předepsané vůle 0,20 mm na sací i výfukové ventily.

Ventilové vůle lze nastavit asi o 0,05 mm větší pro větší otevření ventilu a zvýšení výkonu motoru. Současně ale naroste hlučnost.


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 29600×, Komentářů: 28, Líbí se Autor: Džon
to Danda: mas pravdu, jsem si to pomotal......asi uz starnu..
diky moc vsetkym za radu uz to mam nastavene aj mi to pasuje este raz Dik 🙂
Symbioter: Rozvodama u škodovky nic nezměníš. je tam jedna vačka a řetězem to nerozházíš. Jen to nepojede....
Mě tohle udělaly zadřené vahadla.
999 Neříď se podle číselných označení válců na hlavě motoru. Válce jsou v pátu, oba krajní 1,4 a oda vnitřní 2,3, to znamená že od řemenice je 1. hned další je 2. a další je 3. a 4. potom to určitě seřídíš 😀
pro johny999..


ten motor nemuze bezet, doslapni si na toho, kdo skladal rozvody, jinak to nevidim a verim, ze ostatni tady mi daji za pravdu...
Vrčelo to?
ako ja viem poradie ako sa to nastavuje aj ten dany cervik mam povoleny na maximalnu volu a mierka mi tam nie a nie vojst.a ked mi zacina strih na 2 valci tak ten treti V uz mam stlaceny do polovice a potom uz ked to povolim na maximummi to nestaci neviete cim to je prosim?
Nejde o to jen povolit matku. ventilovou vůli seřídíš tím šroubkem ve vahadle(respektive červíkem). Když ho dotahuješ, vůle se zmenšuje a naopak.
Přečti si někde jak se to dělá. Střídá druhý seřizuju třetí. Střídá první seřizuji čtvrtý. A pak opačně...
prosim vas vedel by mi niekto poradit ohladom ventilov.nastavujem ventily asi pol dna a stale nic istiacu skrutku na tycke mam uplne vykrutenu a este stale mi tam nechce vojst mierka sa mi to stava na Valci 4 a 3 neviete mi prosim poradit?
Pokud se jedná o seriovou vačku tak platí doporučení od výrobce.
Jak je to u motorů na LPG. Dávají se tam stejné vůle nebo jinačí???? Kontrétně motor 120 a 130
To gemini: No vida to máš teda malou Argentinu .,ale těch 0,3mm máš za studena ,že?
ja mam na vacke 304/304 ventil. vole 0.3/0.3mm
to Schwejk: je tam napsano ze se to ma serizovat pri vychladnutem motoru... +-20 stupnu je normalni teplota v garazi 🙂
nevite nekdo jak je to u zavodnich vačkových hridelu. taky 0.20mm
Taková malá technická.Motory 135 a 136 u kterých jsou namontovány hliníkové tyčky sacích ventilů mají ventilové vůle:sací 0,25 mm


výfuk 0,20 mm
Co se týká seřizování ventilových vůlí.Platí pravidlo o tepelné roztažnosti.Takže se snažíme seřídit ventily za provozní teploty,ale máme na to pouze jen necelé 2 minuty.A mezi náma kdo Vás je tak rychlej,aby to v tomto limitu stihnul a ještě se nepopálit.Pro každou vačku a rozvod jsou počítany jiné ventilové vůle.Takže seriové za teploty 20°jsou jak již zde bylo popsáno.A jak tady někdo měl pocit,že když zvětší vůli o 0,05mm tak se ventil otevře později.Tak to bohužel není pravda je to tak,že větší vzdálenost od dříku ventilu způsobí větší zrychlení vahadla,které narazí s větší razancí do stopky ventilu a tím se zvýší kinetická energie ventilu.Tím dojde k menší reakci pružiny a ventil tak koná delší dráhu.A dál už je to stará písnička.Ventil je déle otevřený a do válce proudí více paliva se vzduchem.Neblahým dopadem jsou ovšem vydřené plošky na vahadlech a i na stopkách ventilů.Takže Vy kteří máte seriové vačky moc neexperimentujte, protože rozdíl je zanedbatelný,ale problémy,které časem mohou nastat už tak znedbatelné nejsou.


Škodě zdar Ahoj Schwejk
Nemusí se to nastavovat přesně. Jestli motor nastavíš pár stupňů před střihem nebo za ním je jedno, protože zhruba v rozsahu 180° má vačka stejný průměr a tedy i stejné vůle. Vačky jsou na válci dvě zhruba proti sobě pootočené o 90°, takže nakonec pro obě vačky z toho dostaneme cca 90° rozsah kde je maximální vůle. Výsledný rozsah je asi menší, záleží to na konkrétním tvaru vaček i na jejich natočení vůči sobě. Pokud nastavíš vůle a při trošku jiném natočení motoru se mění, pak jsou vačky asi nerovnoměrně opotřebené...
Ahoj, prosím dá se nějak přesně určit střih ventilů, nastavoval sem vůle celé odpoledne a stejně to nebylo úplně O.k., protože se mi nepodařilo pokaždé nastavit stejně přesně střih souv. válce. Díky za odp. Škodě zdar!
mam ve favu 1.3MPI z feldy a po nastaveni ventilu na horkem motoru na 0.45 je auto mnohem zivejsi a hlavne lepe jede ve vyzsich otackach, nastavovat vule na studenem motoru je totiz hovadina, kdyz cil je mit pri provozu vuli 0.45. Kazdy vetilovy rozvod ma totiz trochu jinou telelnou roztaznost,takze vysledek neni dobry...
A skurvíš tim hlavu,větší vůle,větší klepaní ventilu,pří čem je možnost prasknuti hlavy.
Možná že se pletu,ale myslím si,že když vůli o 0,05 mm zvětším,tak bude ventil otevřený méně.Čus Myšák
Jo je to tak, opravím to, těch 5 setin navrch u 105/120 lze ale tolerovat, mělo by to lehce zvednout výkon a hlučnost motoru.
Ahoj džone.Dovolil bych si podotknout,že zde mystifikuješ lidi,protože již se o opravy 105-120 zajímám tak 2roky a v každé publikaci o nastavení vůle ventilů se dočteš o nastavení 105-120l 0,15sací a 0,20 výfuk.Od 120ls je to 0,20 a 0,20.zkus se do nějaké publikace podívat.Jinak pro 100 a110 platí předpis 0,15 a 0,20?Nemám žádné info o těhto starých vozech.Dík za Tvou nebo odpovědĄ od někoho zde.Ahoj cd68@volny.cz
ta adresa co je za komentářem stojí za omrknutí....
tak jsem našel další chybu🙂)105,120 má sací 0,15 a výfuk 0,20.Stejná hodnota(0,20) se týká od 120 LS nahoru....http://www.expressen.nu/html/bildarkiv/Saburido.htm

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253