17. prosinec 2003

Odlehčení setrvačníku a řemenice

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 28577×, Komentářů: 138, Líbí se Autor: Džon
Snížení rotačních hmot motoru pro větší akceleraci.

Trocha teorie:

Setrvačník má na motoru několik funkcí. Zaprvé nese ozubení, kterým přes startér roztáčíme motor při spouštění, zadruhé je součástí spojky a zatřetí svým momentem setrvačnosti udržuje motor v klidném a pravidelném chodu při nízkých otáčkách a snižuje jeho vibrace. Toto má ale jedno negativum, a to takové, že moment setrvačnosti setrvačníku působí zároveň proti akceleraci motoru. Úplné odstranění setrvačníku není možné z důvodu zajištění výše zmíněných funkcí, je ale možné jeho hmotnost a tím především moment setrvačnosti snížit osoustružením materiálu, jako se to dělá u závodních motorů. Negativem této úpravy je, že bude nutné o něco zvýšit volnoběžné otáčky motoru (podle rozsahu odlehčení), aby měl pravidelný chod.

Další snížení rotačních hmot se na závodních motorech provádí odstraněním vyvažovacích nákovků na víkách ojnic a osoustružením řemenice klikového hřídele.

Provedení:

Sundejte setrvačník z motoru (k tomu je nutné samozřejmě mít vyndaný motor), lepší bude pokud z něho sundáte i ozubený věnec (lépe za tepla) a vezměte ho současně s nákresem do soustružnické dílny, kde vám ho za cca 200-400 korun (záleží na množství odebraného materiálu a hodinové sazbě soustruhu) podle výkresu osoustruží.

Výkres úpravy setrvačníku z materiálů pro Škoda Motorsport a mnou upravený výkres s větším úběrem materiálu a okótovaný pro soustružníka

Na obou výkresech je čerchovaně vyznačený původní tvar setrvačníku. V prvním případě je jeho konečná hmotnost 7kg (včetně ozubeného věnce, bez spojky je 7000 g minimální povolená hmotnost setrvačníku pro Š 130 L/A), ve druhém asi 5 kg. Ovšem důležitějším údajem je jeho moment setrvačnosti, který jsem neměl jak změřit. Možná se ho časem pokusím spočítat.

Osoustružení asi na 5kg podle pravého výkresu

Po osoustružení na setrvačník nasadíte ozubený věnec (ten musíte ohřát autogenem, letlampou, nebo jako já nad plynovým sporákem), přišroubujete přítlačný kotouč a celek necháte vyvážit. Pokud chcete mít vyvážení perfektní (pro vysoké otáčky motoru je to nutné) musíte nechat vyvážit celek: řemenice - klikový hřídel - setrvačník - přítlačný kotouč. Vyvážení mi udělali ve firmě MOTORENA Hostivař do druhého dne a stálo mě to necelých 630 kč. Podrobnější informace o této firmě naleznete v kontaktech.

Klikový hřídel s řemenicí, setrvačníkem a spojkou po vyvážení

Pří montáži klikového hřídele do motoru je nutné použít momentový klíč pro dotažení pánevních a ojničních ložisek. Příslušné momenty pro váš motor naleznete v literatuře (např. J.Andrt - Opravy vozů Škoda 105-120-130) Při vyndávání klikového hřídele je vhodné vyměnit pánevní a ojniční ložiska, axiální ložisko klikového hřídele, rozvody a gufero v prsou motoru. Ložiska mě vyšla na cca 1000,- korun (pánevní ložiska jsou velmi drahá), rozvody stojí asi 400,-. Pokud máte zároveň sundanou i hlavu motoru, vyměňte pístní kroužky.

sada ložisek (použitých) - 2 axiální, 8 ojničních, 3+3 pánevní

Motoru bude třeba zvýšit volnoběžné otáčky, aby měl pravidelný chod. Při úběru materiálu na 7kg bude stačit otáčky zvýšit na 800-1000 min-1, při úběru na 5kg bude nutno zvýšit otáčky asi na 1100-1300 min-1.

Odlehčení řemenice klikového hřídele

Pokud nechcete kvůli odstraňování setrvačných hmot sundávat motor, ale přesto byste rádi udělali něco pro jeho odlehčení, můžete si nechat osoustružit řemenici. Provedení je podle přiloženého výkresu, rovněž z podkladů pro sportovní úpravy motoru Š 130 L/A. Tato úprava nemá sice tak markantní vliv jako úprava na setrvačníku, ale přeci jenom to asi trošku udělá. Čerchovanou čarou je opět původní tvar řemenice a tučně tvar dosažený osoustružením přebytečného materiálu. Ale POZOR ! tato řemenice je ze Š130, takže není stejná jako u 100-110R, kde je dvojitá. Tento výkres tedy použijte jen jako orientační.

Odlehčení vyvažovacích nákovků ojnic

Toto je už složitější a protože nemám potřebné znalosti a zkušenosti k vysvětlení této problematiky nebude se tento článek tímto zabývat - možná někdy v budoucnu o tom bude samostatný článek.

Výsledné dojmy

Výsledné dojmy zatím ještě nemám a ani nebudu mít šanci je posoudit, protože jsem tyto úpravy dělal na čerstvě zakoupeném motoru z Favorita, se kterým jsem před touto úpravou nejezdil. Proto pokud někdo máte zkušenosti s tím jak se motor 110R, 120, 130 nebo 136 choval před a po odlehčení - prosím napište.


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 28577×, Komentářů: 138, Líbí se Autor: Džon
O vačce 300/300 není zas tak těžký vědět, ale je potřeba tak trochu specifikovat, do jakýho je to motoru.


Označit si setrvák před odlehčením je zbytečnost. Stejně se uberou takový hmoty, že o původním vyvážení nemůže být ani řeči. Odlehčený setrvačník je potřeba znovu vyvážit, aspoň samostatně, nejlépe však v kompletu s klikou. Nebo se smířit s vibracemi a že motor nepojede optimálně a nevydrží to dlouho...
Dobrej pánové, chtěl bych se zeptat, jestli někdo nevíte o vačce 300/300. Kdyby jste někdo věděl, napište mi prosím cenu nabídněte. dik Freeman PS: Když odlechčujete setrvák, a pak vám to dělá v autě bordel(vybrace), tak jste si měli pře tím než jste to rozebrali, označit vzájemnou polohu setrváku vůči klice a přítlačák vůči setrváku.
Zdravim, prosím o pomoc. Vyváženi klik. mechanizmu-kde? Pomozte-prosim, napište mi.Mám Ferari pro chudé - 130 rapid, trápí mě vibrace při cca 2300 ot. na 4 i 5ku, kastle se až trošku roztřepe vyšši hlučnost i po rozumnych upravach plus 2 roky tunin do originalu fakt poctivě. Na posrani, švager ma Rapida, 100 az 160 km/hod fakt ticho jak kdyby motor odešel k sousedovi. U mne generalka motoru, nove pisty, valce, vybrus kliky... delal znamy, no myslim že to je jednoznačě nevyvažeností. Co tak poslat cely klik. mech. na vyvažení a ojnice plus pisty dovážit na stejný hodnoty,jak a kde nevim. Prosim tuhle diskusi asi nenajdu, pliiis pomoc na maila, piši v hospudce s docela zablokovanym pc k něčemu rozumnymu,nevim jesli tuhle diskusi prišté najdu.Andy.
...tak budu reagovat... když jsem odlehčil setrvák na origu 110r... bylo to velice znatelné.Akcelerace rapidně šla nahoru. Jsou ohodně lepší starty a měl jsem strach, že nebudou až takové dojezdy, ale pletl jsem se. Auto v pohodě dojíždí jako před odlehčením. Otáčky jsou kolem 950-1000. Jsem spokojen a myslím, že by se každý měl nad sebou zamyslet. Ty komentáře dole se mi vůbec nelíbí! Máme si radit a pomáhat a né jeden druhého hanit.
😀 dobre sem se pobavil jak sem si precetl nejaky prispevky nektery reseni neni snad ani technicky dat nebo se mylim?,dostkrat sem mel rozhozenej motor a odlehcoval sem setrvak doma n kolene (soustruhu) ale jak ho nemate vyvazenej a odlehcite ho moc tak bych rek ze je to jeste horsi nez predtim, nemam moznost si nechat nekde odlehcit profi, proto shanim setrvaky v kovosrotech a doma je odlehcuji a zkousim na jednom kopcivlastnosti az prijdu na ten nejlepsi, sice mam dost prace sundat motor a znovu nasadit, ale zatim me to bavi a mam dost mista okolo motoru takze good. www.buggyteam.ic.cz
Jestli nekdo mate jeste tu vacku 280/280 tak mi napiste (Frost16@seznam.cz) urcite koupim
aha a aleš je ticho. asi to medzičasom predal. hehe. ale serme na to. brúsili ste už niekto tie vyvažovacie náliatky na ojniciach??? vyzera to že by to dačo dálo pomohlo.
to ales: mel bych zajem o tu vacku, jestli ji jeste mas tak mi napis na email. diky.
ne, mam asy 3 kusy klidne je prodam po 1000 kc.
hele Alesi,kdyz si takovy odbornik,nemel by si zajem o vacku 280/280?
Tragedie🙂 vaše 🙂
no jo,pan Ales je asi opravdu \"ZNALEC\" co? 🙂))) je to zajimavy pocteni,by se to melo vytisknout a prodavat ,co?
Tybrďo. Aleš je asi fakt třída. Vy ostatní to asi jako faktycki nechápete. Von jako jezdí superhustou třídu superhobykros. Už jako postavyl spoustu hustohustě našlapanejch motorů, že jym jako uš lezly klokani vodefšať páč uš se jim nevešly pot kapotu. Určitě jym ty motory táhnou vocpoda a nigdo se na ně nečape protože maj ultraturbo zesilovač výkonu z hlavodlahví.


Vše podstatné asi bylo již řečeno a napsáno Aleši. Takže zdar.
Aleši prosím Tě...nechej už toho. Sám vidíš že jsi zde tvrdě narazil se svými vědomostmi a názory...tak...🙂 Hezký víkend při ladění a testování tvého crosového speciálu, pokud máš nějaké závody tak ať se ti daří 😉
Je to diskuze, ale když má někdo opačný názor je to \"protivník\" neb opozice, druhá strana barikády.......


Jinak souhlasím s Petrem 🙂
jakej protivnik je to diskuze nebo se pletu
Podle mne jen někde něco slyšel a chce dávat rozumy, prtože když vidím co a jak píše, tak asi ještě nedokončil základní školu.
To PETR: ...brilantne napsano...
No mě to taky nedá a jdu si bránit s kopím v ruce svou pravdu.Nechápu to ,když Vám to tak jede proč tady nezmiňujete výsledky ,kterých jste dosáhl Doporučuju přečíst si knihu teorie spalovacího motoru Od Doc. Kožouška a to hlavně stať vyvažování klikového mechanismu.Pak zajít někam kde vyvažujou velký motory a podívat se jak ta vyvažovačka vlastně vypadá.No a nakonec Dát si tyto informace dohromady a myslím,že vám přestanou problémy s neklidným volnoběhem a případným zadíráním ložisek klikového hřídele.Protože Amplitudy nevyvážených kmitů jsou fakt velký svině.Jo jo i teorie muže někdy pomoc a hlavně je to levnější než zničit pár desítek motorů.A ještě jedna věc na konec.Vždycky je dobré vědět jak silný je protivník.Aby se nestalo ,že se trochu strapním a když už se tak stane,tak bejt fér a přiznat že jsem se aspoň zmýlil.Zatím Ahoj a hodně dobrejch motorů přeje schwejk
mas pravdu.
Protebe tak chlape bagr
Přišel, přečetl, pobavil se, odsoudil, označil za pitomce, nic konstruktivního nenapsal...








Přišel jsem, přečetl jsem, myslím si svoje, ignoruji to.....





SLUNCE V DUŠI PŘÁTELÉ 🙂)
Uvazovals nekdy takhle ve chvili kdi das rozvody a na remenici klinak tak tu vyvazenost rozhodis skus nad tim logicky zapremislet nech literatury a rad chitraku jete jakej je vahovej rozdil mezi pritlacakem a setrvakem mislis ze nevyvazenost mezi temi dvoumi poznas , mezi klikou a setrvakem urcite ale pritlacek a remenici toasy ne nemislis.
Aleši já to dokonce vyvažuji v celku i s ojnicema a pístama...že jsi to neviděl...nic si z toho nedělej.. já taky nééééé...já to dokonce vyvažuju i se dvěma lamelama a mezikusem neb mám udělanou dvoukotoučovou spojku podle jednoho autocrosovýho speciálu 🙂))))......už nás nerozesmívej chlapečku a vem si lopatičku, kýblík a autíčko a běž si na písek jezdit s autíčkem a hrát na autocros nebo ten tvůj hobycros...páč soudím že dál ses nikdy nedostal (bez urážek)....BTW a na co vůbec vyvažuješ motor na hobycros když ho máš stejně na tvrdo v kastli a nevydrží tí víc jak pár závodů ...je to úplně zbytečné a profíci to nedělají... 😉
Ales -> a proč to vyvažovat s lamelou, když bys potom následně v motoru sešlápl spolku a pustil ji, tak se lamela sedne v uplně jiné poloze, než byla předtím...to by byla trošku hloupost...





A taky by mě zajímalo jak bys chtěl udělat aby se klika vyvažovala spolu s rozvoďákem ? To by bylo technicky trošku asi neproveditelné...





Já si nechal kliku vyvažovat spolu s řemenicí, setrvákem, přítlačákem ve firmě Tommy Motors, a to si myslím, že je hodně známá a renomovaná firma, jelikož staví soutěžní motory pro stáje Nissan, a dělá i motory škoda, tatra, pro veteránské auta, je to fakt machr...


A říkal, kliku + setrvák, přítlačák, řemeničku a dovezte to.
Rad se podelim o skusenosti ale neminim placat obr blbosti , jaste ktomu co se znicilo clovek kdyz laboruje skousi ruzne moznosti tak hazarduje z danym materialem at jeto na trati nebo na motorove brzde , kdiz chce zvetsit kanaly v hlave na Max tak nez dojdete nato ktera hlava je vhodna nejednou to projedete skrz az do vody no nic nechmetoho nezlobtese a mnejtese
Proc to nevyvazujou i s lamelou to je taky vaha a to vyvazuji i retez a druhy kolo a vacku je to soucasti rotacnich hmot ha ha ha ha ne to ja narez
Múj dojem z Aleše : Objevil se poradil, vynadal nám,spáchal spoustu hrubek ve svých textech/něketeré části textu byly tak nesouvislé,že jsem bohužel vůbec nepochopil,co tím chtěl říct./


Z posledního příspěvku jsem pochopil jenom to,že zničil spoustu materiálu,než


někam doěel.To podle mne není ta pravá cesta.Nic přínosného jsme se nedozvěděli!


Když chce někdo jenom machrovat, nic neporadit a nadávat ostatním za jejich diskusi a názory tak mu vzkazuji : už nám sem nechoď !
ales


Kdyz tak rozumis autokrosu mel bys vedet, ze tam se jezdi furt plnej a nejaka plynulost jde stranou. Co já vim tak se to vyvažuje komplet a fančmejkři to opravdu vyvažujou i s rozvodovim kolem a pritlačakem, remenici a kdyz si s tim opravdu vyhrajou vyvážej ten motor treba na 15tis/min a to si bud jistej, ze to je znát. Muzes namitat, ze je to zbytečný, ale automobilovej sport je o tom...Když nastřádáš a vyladis tyhle detaily tak se to nastřádá a vždycky je to ku prospechu at uz jde o perfektne vyváženy klikovy ustroji, leštění kliky a podobne Kde kdo ti rekne, ze kdyz udelas spojku na motoru z fabriky a nevyvážiš ho, tak uz nejde tak jak puvodne.
Omlouvam se nechci napadat ani urazet jen nemam rad kdiz nekdo placa hovadiny a vym ocem mluvym nezlobtese proto namne.
Rad dam fotky k dispozici vym jak to bylotezka kdyz jsem zacinal se necemu dopidit jo a ty titanovy ojnice bich rad vydel na skodovku a rad si je koupim kovany mam ale tytanovy sem jeste nemnel a kliku taky umis tytanovou kovanou uz mam. Favorit vychazi koncepcne z 130 osmi kanalu mimochodem.
no nekdo rozumnej je prveda ze naladenej motor ve standartnich otackach se tvari jako kdyby chtel vypochodovat ven nebo umrit ale drzije testovalisme i vissi otac volnobjehu ale nedochlazoval no kluci mi stim litame nejaky zavody to asy nejde srovnavat.Rozhodne pritlacak ani remenice se nedela aby tem remenice drzela a necestovala tak tam muci byt rozvodovy kolo a to je nesmisl na ani ne pul kilove remenici toho moc nevyvazis nad tim clankem se nas tady dost lidi pobavylo uz nejakej ten patek to delame a tohle zato precteni stalo nebudu vas dale rusit ve vasem badani vychazim z faktu a nejakych skusenosti a ze jich je a b jeste bude tolik znicenejk veci motoru nez se dojde na ty spravny hodnoty ktery funguji to neni jeden motor jedna hlava ,klika ,vacka bylo toho spousty tak zatim zdarecek.
A ještě malá poznámka, zde to není web o stavbě závodních motorů. Spíš se jedná o drobná vylepšení, použitelná i pro běžný provoz. A o favo motory tady taky zrovna moc nejde. Až budu chtít opravdu ostrej motor, nechám si vyrobit loukoťovej setrvák, duralový řemenice, dám vačku 320/320 a titanový ojnice...


Teď mám trochu jinej..., stavěl mi ho člověk, co ví co dělá a nechával to vyvažovat i z řemenicí a přítlačákem a nikdo se mu nesmál. Asi záleží na smyslu pro humor. Někomu něco přijde směšný, jinýmu ne.


Jestli tu chcete diskutovat o motorech a úpravách, diskutujte, ale bez napadání a invektiv. Pokud někdo máte fotky a informace, o nichž máte pocit, že by zde měly být, napište autorovi článku, rád je zaktualizuje.
Nedá mi to abych nepřispěl svoji třoškou do mlýna. Vyvažovat to s rozvodovým kolem je asi skutečně pitomost, nicméně přítlačák je kus váhy na slušným poloměru a má sakra vliv na vyvážení všeho. Mám v motoru vyváženou kliku společně se setrvákem a spojkou a řemenicí.


A že odlehčení nemá vliv na volnoběh? Souhlasím že vačka, karbec atd. má, o tom není pochyb, ale ty setrvačný hmoty tam jsou od toho, aby ten motor udržely v rovnoměrným pohybu a když je uberu, tak se to prostě znepravidelní...Vyvážením se to zase trochu vylepší, ale zpravidla je potřeba volnoběh trochu zvednout.
Nemam rad kdyz nekdo dela z lidi trada nechcu byt vulgarni, svazuje se klika setrvak ostatni jsou bludy zadna remenice zadnej pritlacak coto melete za blbosti nesmysli a ty povoleny hodnoty to je taky krav... ty upravy jsou o enku ne ackovy ani dokonce beckove, beckova trida byla jedina bez omezeni. A navyc sou to upravy ktery se delaly kdyz se jezdily 120 ale fovoritovy upravy uz nemas popsany ze a to jsou trable nei ocem mluvyt kdyz to neni kde precist co.Kdybys vydel autokrosovej pritlacak kterej je jak cednik ani neni kdeho vyvazit odvrtat tak bys byl asy stoho vyjevenej kdiby sli vlozit sem fotky tak to rad zverejnim nonic debata o nicem jo chlapy .
a nikdo tady nic neříká včetně spojky a přítlačáku...to si jako myslíš že někdo vyvažuje setrvák s přítlačákem i s lamelou ...to si opravdu myslíš ???...nauč se číst a psát a pak poučuj...
Mě motor točí v pohodě 7750 na DDRS a směju se já...já jsem taky starší chlápek 😀....no a když tvrdíš že na Webry je horší volnoběh než např na EDSR nebo SEDR....
Dva dvojity vebry jsou na volnobjeh daleko nachilnejsi nez si mislis nikdi jsme nevyvazovali vcetne spojky a pritlacaku to je trochu blbost jeste ktomu ta remenice a rozvodovy kolo ne to si delate srandu takze pri kazde vymene rozvodu spojky a pritlacaku to vyvazujete,chlapi no teda vyvazovet sem chodil kjednomu starsimu chlapkovy ten se jich nadelal tohle mu rict tak se nasmneje bohuzel uz mu to nereknu.Nevym kolik vam ty motory toci ale co jsem delal tak motaly plinule kolem 7500 - 8000. nebyl problem .
Aleši jestli chceš vykládat že přítlačák a jeho nevyváženost nemá žádný váhový podíl tak jsi někde mimo 🙂vždy by se měl vyvažovat spolu s setrvákem nebo každý díl zvlášť ale na na 0.... a ten volnoběh máš tak nízký jen díky karburátoru Weber...jiný karbec ti velké odlehčení neudrží na nízkých otáčkách...ještě tak DDSR. Bavíme se samo o větším odlehčení než povolují návody na úpravu....
Jo ješťe nikdy jsem nemusel zvedat otacky na motoru jen proto že Jsem neco odlechcil dovolim si ric ze motor odlechcenej vacka 280-280,zvetseni saci kanaly na -0 vyfuk na -0, na svodech a vebrech 40, a motor si chodil na volnobjech tak kolem 900 a nebyl proble zvednuti otacek nema souvislost z vahami ale z plnenim motoru vacka, karbece, hlava, svody, ne vahy jo motor tocil tak na pohodu 7500 tis, ot.
Chtěl bych chlapy věďet jak to vyvážíte i z rozvodama a i spojku? tak trochu nesmisl, každe co vyvazuje kliku tak jen ze setrvakem nic vic remenice ani spojka nema takovej vahovej charakter, par motoru jsem uz udělal a vyskoušel i na zavodech, některe veci zde popsane jsou trochu blud, nic vezlem jedna věc je knižka a druha věc je skutecnost.
Zdravim všechny tunery a příznivce škodovek,mohl bych taky poprosit o zaslání


VÝKRESU PODLOŽKY POD KARBURÁTOR,stejnou jako chce BARVA,byl bych moc vděčnej,díky a škodě zdar!!!Mimochodem dobrej článek
Zdarec nemate nekdo nakres na vyrovnavaci podlozku po karburator,na favoritove sani ale s jinou rozteci aby byla na skodovacky karbec,jestli to nekdo ma a podeli se o to budu rad,kdyz mi to posle na mail!!
Zdravim hosi nekdo nema nejake vykresy o dolehcovani kliky,ojnic,piestov..Dik
Zdravim hosi nekdo nema nejake vykresy o dolehcovani kliky,ojnic,piestov..Dik
chlapi jen upozorneni. Mozna to vsichni vite, ale:





Je treba nechat vyvazovat remenici+klikovku+setrvak dohromady. Urcite budete namitat, ze kdyz mate zvazeno vsechno zvlast, a pak to date dohromady, tak to musi sedet. No-a ono to zpravidla nesedi. Proto je vhodne oznacit i srouby, aby jste po zvazeni kdyz kompletujete motor,zase sroubovali tam,kde byly vazeny.
Myslím si Davide, že je to opravdu v pořádku, pokud máš takový motor. Většina závodních motorů začíná jet ještě ve větších otáčkách..někde kolem 2 500 -3 000 takže pokud jsi si nechal udělat takový motor jak jsi ho popsal tak s tím musíš počítat.
Myslím si Davide, že je to opravdu v pořádku, pokud máš takový motor. Většina závodních motorů začíná jet ještě ve větších otáčkách..někde kolem 2 500 -3 000 takže pokud jsi si nechal udělat takový motor jak jsi ho popsal tak s tím musíš počítat.
Mám takovej problém, nechal jsem si zvýšit výkon motoru škoda favorit na 60 KW jednou firmou, úprava zahrnovala zvýšení obsahu na 1500 ccm, snížení hlavy, větší ventyly, ostrá vačka, leštěné sání + výměna několika opotřebovaných dílů v motoru. Motor jede skvěle, až na volnoběch a klapání spíše chraštění ventilů. Když motor běží na volnoběh do 1400 otáček, tak se celý chvěje, klepe. A akcelerace v těhle otáčkách je skoro nulová. Motor začíná zabírat až okolo 1700 ot. A klepání ventilů je výrazně slyšet hlavně při akceleraci.


Nevím co s tím, tam co my to dělali, tak říkají, že je to v pořádku, že už to jiné nebude, Ale mě se to moc nezdá. Můžete mi prosím vás někdo poradit. Díky moc.

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253