12. leden 2004

Repase rozdělovače Škody 110 R

Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 14370×, Komentářů: 7, Líbí se Autor: Džon
Kompletní rozebrání a eliminace vůlí rozdělovače Škody 110 R.

Funkce rozdělovače:

Rozdělovač zabezpečuje dodání zapalovací jiskry do správného válce v ten správný okamžik. Během let v něm ale vzniknou nežádoucí vůle a jiskra tedy není dodávána v přesný okamžik. Proto pokud chcete motoru navrátit trochu svěžesti, můžete zkusit tyto vůle odstranit.

Výměna rozdělovače je také řešení, ale žádný jiný rozdělovač nemá stejné charakteristiky jako ten originální, takže je potřeba ho stejně rozebrat a charakteristiky mu upravit. A to lze jen se stroboskopickou lampou. Úpravě regulace bude věnován jiný samostatný článek.

V tomto článku se budu zabývat repasí novějšího typu rozdělovače pro Škodu 110 R s podtlakovou regulací. Starší typ bez podtlakové regulace se doporučuje zaměnit za novější.

Kontrola vůle:

  • Sundej víčko rozdělovače a zapalovací kabely.
  • Od cívky odpoj kabel, z motoru sundej jen rozdělovač - bez nohy - povolením matice objímky a vytažením.
  • Jednou rukou přidrž palec rozdělovače a s ním i celou jeho osu a druhou rukou zkus jakou má na ose vůli spodní spojka (viz. poslední obrázek). Ideální stav je bez vůle, lehkou vůli lze tolerovat pokud nemáte ostřejší vačku.
  • Dále zkus jestli nemá hřídel axiální nebo radiální vůli v tělese rozdělovače.
  • Zkontroluj vačku a to tak, že změříš listovou měrkou odtrh na kontaktech v rozdělovači při všech čtyřech polohách maximálního oddálení kontaktů.
  • Zkontroluj také vůli ozubeného kola v noze rozdělovače.
  • Vůli v rozvodovém řetězu zkontroluješ tak, že natočíš zářez řemenice klikového hřídele na stupnici. Zapamatuj si kam zářez na stupnici ukazuje a potom začni pomaloučku točit na druhou stranu a sleduj otvorem po rozdělovači ozubené kolo na vačce. Jakmile se pohne, zastav a na klikovém hřídeli odečti vůli jako rozdíl mezi první a současnou hodnotou.
  • Někdy se sice vůle v rozdělovači nemusí zdát velké, ale je třeba si uvědomit, že jedna otáčka motoru je čtvrt otáčky na rozdělovači. Tím pádem pokud máte na rozdělovači vůli např. 3°, může to předstih ovlivnit čtyřnásobně, tedy až o 12°. V mém případě byla vůle na spojce rozdělovače obrovská, takže jsem se rozhodl rozdělovač úplně rozebrat a repasovat.

Rozebrání rozdělovače:

Předem chci říci, že všude jsou tenoučké vymezovací podložky, které lze snadno přehlédnout a ztratit, proto je třeba dávat na ně pozor a pamatovat si kde a kolik jich bylo. Snažil jsem se proto udělat fotky tak, aby bylo trochu jasné kde jsem měl kolik podložek.

  • Sundej palec, odšroubuj kondenzátor a pružiny, které drží víčko rozdělovače.
  • Odšroubuj těleso podtlakové regulace, sundej ségrovku, kterou je přichyceno na základní desku - viz. obr. 7
  • Odšroubuj kabel vedoucí k pohyblivým kontaktům
  • Zapamatuj a poznač si vzájemnou polohu palce a excentrické spojky na opačném konci hřídele rozdělovače - pokud to nebudeš mít poznačeno lze poloha určit podle ventilů - viz složení rozdělovače.
  • Sundej z hřídele rozdělovače excentrickou spojku - sundáním pružiny a vyndáním čepu. Zde vidíš opotřebení čepu a děr pro čep, která způsobují vůli - viz. obr. 3
  • Pokud budeš měnit kontakty, můžeš je sundat ze základní desky. Pohyblivý kontakt drží na čepu zajištěný několika vymezovacími podložkami a ségrovkou. Pevný kontakt je na témže čepu a dále drží jedním šroubkem v základní desce a drátkem v tělese rozdělovače - viz. obr. 5
  • Nyní vyklepneš hřídel se základní deskou z tělesa rozdělovače - viz. obr. 9,10,11
  • Základní desku (obr. 9) z hřídele (obr. 10) volně sundáš
  • Sundáš pružiny - stačí vždy jeden konec, uchycený na vačce.
  • Vačka je na hřídeli zajištěná podložkou a O kroužkem. Sundáš ji tak, že vačku chytíš do svěráku (aby se nepoškrábala) a menším vyrážečem (nebo např. velkým hřebíkem) vyrazíš hřídel. Pozor aby se ti neztratil O kroužek a podložka.
  • Nakonec sundáš pružiny z čepů hřídele a závaží odstředivé regulace zajištěná ségrovkami. Pozor opět na malinké vymezovací podložky - viz. obr. 15.

Možné opravy:

Nové náhradní díly již asi těžko seženete. Já jsem koupil použitý rozdělovač ze Škody 100/110 (velký - s podtlakovou regulací) nekompletní, ale v dobrém stavu (na burze na Smíchovském nádraží - 30 Kč). Použil jsem z něho hřídel a spojku, které nemají vůli skoro žádnou.

Odstranění vůle na excentrické spojce - toto je nejčastější a největší vůle na rozdělovači. Zmenšíte ji buď výměnou čepu za nový nebo za nějaký vyrobený abnormální. Odstranit úplně ji lze převrtáním díry na čep v hřídeli a ve spojce na větší průměr - já jsem převrtával na 4,5 - a zasazení jiného čepu, popřípadě zalomení upínací části použitého vrtáku. Čep ale musí být volný aby se na něm mohla spojka lehce pootáčet. Na převrtání spojky je nutno mít dobrý vrták a něčím ho chladit (řídký olej, WD40, soustružnická emluze) případně i vrtáky obměňovat aby vychladly, protože spojka je hodně tvrdá. Tuto opravu lze použít i bez rozebrání rozdělovače.

Vůle na ozubeném kole na noze rozdělovače - tuto vůli neodstraňujte, raději někde sežeňte celou nohu novou nebo nějakou bez vůle.

Opotřebovaná vačka - Vačku přeměř na složeném rozdělovači - měř odtrh listovými měrkami při maximálním oddálení kontaktů pro všechny čtyři válce nebo po rozebrání rozdělovače ještě můžeš vačku orientačně přeměřit mikrometrem popř. posuvným měřítkem. Měř to křížem ve vrcholech vaček. Pokud bude rozdíl větší než 0,05 mm je lepší vačku vyměnit. Buď se ti povede koupit tento díl nový nebo musíš použít nějaký starší v dobrém stavu.

Opálené pohyblivé kontakty (pecka na kladívkách) - k opalu kontaktů dochází během provozu, kdy mezi kontakty přeskakuje jiskra a napaluje materiál z jednoho kontaktu na druhý. Vzniká na nich tzv. "pecka", která mění hodnotu odtrhu kontaktů a tím i předstih. Napálený materiál můžete nouzově obrousit pilníčkem, ale lepší je koupit kontakty nové. K omezení opalu kontaktů je dobré vyměnit zapalovací cívku za cívku s předřadným odporem (dávala se do posledních modelů Š 110R a běžně do Š120). Zapojení kabeláže upravíte tak, že kabel 15 zapojíte na předřadný odpor a kabel 15a na cívku kontakt 15. Druhý konec kabelu 15a je zapojen na vývod 15a na startéru. Pokud tam tento kontakt ještě nemáte, lze vyměnit elektromagnet startéru, popř. celý startér za novější ze Škody 105/120, který již tento kontakt má, případně kabel 15a napojit na kontakt 15 na startéru.

Vůle v rozvodovém řetězu - odstraníte výměnou rozvodového řetězu za nový nebo použitím rozvodových kol vyšší toleranční třídy. Více v článku o výměně rozvodového řetězu.

Záměnnost dílů:

Rozdělovače ze Škody 105/120 typ M mají již veškeré díly jiné, jediné co by asi šlo použít jsou bronzová pouzdra zalisovaná v tělese rozdělovače.

Rozdělovače ze Škody 105/120 typ A - (s podtlakovou regulací) je stejný až na několik odlišností. V desce na hřídeli jsou dva otvory namísto jednoho. Jeden povoluje max regulaci 14°, druhý 17°. Jeden je pro motory Š 105 a druhý pro Š 120. Deska lze zaměnit s použitím otvoru 14°, ale motoru se potom nechce moc jet.

Rozdělovač Škoda 100/110 (s podtlakovou regulací) je stejný až na několik odlišností. Otvor v desce na hřídeli povoluje max regulaci 13°, což je stále více než u motoru 110 R - tam je to 11°. Opět lze provést záměna, ale motor ztratí na výkonu.

Vačka je stejná, ale pacičky pružin jsou jinak přihnuté, proto jsem raději nechal původní vačku ze Š 110 R. Při záměně by se musela regulace seřídit (viz. článek seřízení regulace předstihu - ještě není hotov)

Závaží odstředivé regulace jsou na Š 100/110 jiné, lehčí, pružiny vypadaly stejně, ale jejich tuhost jsem neměřil.

Zbytek dílů ze Š 100/110 je stejný.

Složení rozdělovače:

Důležité je pamatovat si kam kolik přijde vymezovacích podložek. Jinak je složení vcelku jednoduché. Jedním zádrhelem je zajištění vačky na hřídeli pružným kroužkem. Tento je potřeba po nasazení vačky na hřídel naklepnout pomocí trubičky vhodné velikosti nebo si na to vysoustružit přípravek. Pod kroužek nezapomeňte dát příslušnou podložku, jinak vačka na hřídeli nebude držet.

Další problém je jak nasadit excentrickou spojku na rozdělovač aby nebyl na motoru v nesprávné poloze (pokud nemáte polohu poznačenu). Pokud jste nevyndávali nohu rozdělovače, stačí motor natočit na zážeh prvního válce. Sundejte víko ventilů, točte motorem (doprava) a sledujte kdy dochází ke střídání ventilů na čtvrtém válci (výfukový ventil zavírá, sací otevírá). V tom okamžiku jste zhruba v poloze kdy dochází k zážehu na prvním válci. Pro kontrolu - zářez na řemenici klikového hřídele by měl být nahoře u stupnice. Podívejte se do nohy rozdělovače jakým směrem je zářez pro excentrickou spojku a tu nasaďte na rozdělovač aby ten byl ve správné poloze, když jeho palec natočíte ke značce vývodu pro první válec (tečka nebo zářez na tělese rozdělovače) a rozdělovač nasaďte.

Pokud jste nohu sundávali, nasaďte spojku jakkoliv, nasaďte na rozdělovač nohu, natočte motor na zážeh prvního válce, natočte palec rozdělovače na vývod prvního válce, nohu natočte na rozdělovači podle potřeby a celek v této poloze zasaďte do motoru. Chce to trochu trpělivosti než ozubená kola zapadnou jak mají.

rozdělovač po repasi


Rubrika: Motor a převodovka, Přečteno: 14370×, Komentářů: 7, Líbí se Autor: Džon
Jeden starší pán mi podaroval rozdeľovač vraj do škody 1000 MB ale mám obavy. Je to typ 443.213-204.36, R.O.- 20°-2100T, R.P.-6°30´ 300mm Hg, Tmax 3000. Neviete niekto čo je to zač?
U 130 je stejny rozdelovac jako u 120, tudiz by to melo mit rozsah 14°.
Nevíte nekdo jakou regulaci má rozdělovač ze 130L(443.213-204.540), myslim to ze u erka je ta regulace 11° a u 130??? Díky.
A mimichodom to co je tam napisane o odstredivej regulacii rozd. S100/110, ze jeden ma 14stupnov, a druhy 17stupnou to su regulatory zo S105-17st., a S120-14st. S100 aj 110 ma rovnaky rozdelovac-13stupnov. Teda na S100/110 je zo S120 este zamenny. Caute.
Musim poznamenat ze repasovat na eRku rozdelovac,z pouzitim tej dosky co ma vykyv 14stupnov nema zmysel. Musi mat 11stupnov. A to oznacenie 11 stupnov je vyrazene z vtchnej strany dosky vedla toho otvoru.


Nazdar
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Pěknej článek,já dělám 1000MB do originálu a měl jsem to štěstí že jsem koupil kompletní zcela novej malej rozdělovač za 400,- kde jinde než v hospodě - tam se dělaj nejlepší koupě.škodě zdar
Jo, zapadnou tam, akorat je prisernej vopruz s nahonem olejovyho cerpadla. Trefoval jsem to asi 5x a neni to moc mila prace 🙂

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253