22. únor 2009

Minulost

Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 10532×, Komentářů: 30, Líbí se Autor: Dakos

Nevím jak začít. Sedla na mě nějaká nostalgická nálada. Vzpomínám na mé dávné plechové lásky. Bohužel musím přiznat, že si již nepamatuji pořadí, ve kterém ke mě přišli a já k nim.

Od mala jsem koukal po kupé, ale mé okolí v praktickém duchu tyto vozy odsuzovalo. Prý to má jen dvoje dveře, špatně se do toho leze. Málo se do toho naloží a tak podobně.

Napříč těmto skutečnostem se mi naskytla koupě erka od bratra mého spolužáka. Bylo mi 16let. Měl jsem doma stovku po laku, ale něco mi říkalo skoč do toho. Vzal jsem přítele sestry a jeho kamaráda automechanika. Obhlídka skončila verdiktem, že auto je v dobrém stavu a z 90% vyvařeno. Je k němu plus mínus vše na kompletaci. Cena stanovena na mi přijatelnou. Šel jsem do toho napůl s budoucím švagrem. Vyndal si z toho motor do své mrtvé 120ky. Říkám si, pošetřím a dám si erko dohromady. Jééénžžžééé! K autu měli být i doklady, ale pozor! Auto mi prodával kamarád v zástupu za bratra. Tomu zřejmě byly utržené peníze málo a doklady prodal někomu jinému. Ještě dnes mi nejde pozdrav z huby když ho potkám. Měl jsem erko asi půl roku. Stálo smutně pod plachtou až do osudného dne, kdy táta našel inzerát v annonci. Koupím karosérii erka ve slušném stavu tam stálo. Pod nátlakem tam volám. Už třetí den bylo pryč. Ještě k tomu mě nějaký pan Bendi z Rokycan okrad. Doufám že pošel na rokovinu. Co udělá sám kluk v 16ti letech se dvěma chlápkama. Uvěřil jim, že auto nejdřív naloží a pak se srovnáme. Dali mi polovinu a prej mám bejt rád. Opravdu jsem tehdá brečel. Nevím jak auto dopadlo.

Toto auto neexistuje na žádné fotce.

Opravdu nevím které bylo druhé. Asi holá karoserie na emkách od Procházky z Jankova. Fakt holá kasle vyvařená autogenem. Nekup to za 3tkč. Investoval jsem do sady RS okruh od Práška. Opět auto stálo půl roku na zahradě. Nebyl čas a ani peníze. Opět s bolestí v srdci putovalo dál. Někam na sever do motokrosové rodiny. Jméno si už napamatuju. Jak skončilo nevím.

Asi třetí erko jsem koupil bez dokladů od Járy Černovského od nás. Bylo trochu předělané. Mělo náporák. Jeden sedák MTX. Krásné loukotě. Trchu pobroušenou 120ku motor. To už u nás doma nebylo, protože smrt uškrcením od rodičů jsem neriskoval. Stálo u známého v garáži, kam jsem tajně chodil snít a plánovat co vše s ním udělám.

Plány mi pokazil výlet na koupák s kamarády. Hm,můžu říct, že alkohol opravdu za volant nepatří. Jsem šťastný, že se nikomu nic vážného tehdá nestalo. Po této události byl akorát za měsíc sraz Felicia a coupé v Táboře. Tam jeho kariéra u mě skončila. Nový majitel ho dal dohromady a jezdí s ním občas na srazy.

Dochovala se mi jen jedná fotka.

Asi čtvrté erko s doklady jsem našel na inzerát v místním inzertním tisku zvaném Unison. Kluk jménem Stejskal z Benešova prodával rudé erko po starší renovaci. Kamarád Jarda, dále jen Slávek mi říkal, že auto je v pohodě. Prý ho zná z dřívějška. Byl při koupi se mnou. Už cestou domu mi přišlo, že to nebyl dobrý nápad si zrovna tohle erko koupit. Do měsíce jsem sundal zadní blatníky a málem mě jeblo. Auto bylo sice všude vymazané medvědím hovnem, ale bylo zrezlé na prach. Koupil ho ode mě tuším tehdá Pepino RS se jmenoval. Prodělal jsem přes 10tkč. Fakt mě to tehdá mrzelo. Pan Stejskal se mi vyhýbá, asi ví proč zmetek.

Mám pár fotek, když bylo auto už rozebrané. Auto už není mezi námi. Pepino RS ho hodil do šrotu, protože bylo opravdu na prach.

Asi páté erko jsem koupil od kamaráda Ládise z Praskoles. Bylo bourané na pravý bok, ale jinak zdravé, bez dokladů. Cena příznivá. Částečně odstrojená karosérie byla má poenta opět na stavbu RS. Odstrojil jsem jí úplně a pozval si karosáře. Jeho slova mě sprchla. Srovnám ti to na stolici. Dodej přední podběh,dno kuftu,práh a udělám to. Cena? Lidovka od oka 15tkč. Zkoušel jsem ostatní známé i neznámé a výsledek byl stejný. Buď udělané na koleni za pár, ale kvalita žádná. Nebo stolice, ale pecka cena. Auto jsem rozřezal a zbytek prodal. Levé dveře se slopkem a levý blatník prodané do Oseka. Prodej těchto dílů mi zaplatil půl koupě auta. Pak střecha šla ke Climberovi. Jinak zbytek skončil ve šrotě. Chtěl jsem si akorát nachat přední torpédo, ale bohužel "magneti" mi ho akčně ukradli.

Fotek je jen pár z destrukce.

Asi šesté erko jsem kupoval na inzerát z annonce. Byl to 80tej rok a v dost zachovalém stavu. Navíc paní co mi ho prodávala měla k němu velmi úzký vztah. Měl jsem obecně smůlu na koupi, ale tohle bylo asi to nejlepší, které jsem kdy pořídil. Bylo při povodních lehce zatopené v pražské garáži. K němu jsem měl nakonec největší citový vztah i já. Asi proto, že jsem ho měl nejdéle, bylo kompletní a funkční. Navštívil s ním dost srazů a akcí. Navíc s ním získal i pár cen. Bylo to auto prostě originál a o přetavbě na RS jsem opravdu nepřemýšlel. Lituji, že jsem ho prodal. Prodával jsem ho, protože mám lepší nové erko. Putovalo někam k Mladé Bolce. Koupil ho kamarád od Marťase. Nevím co s ním je a kde je. Nový majitel se ukázal jako slibotechna a dodnes mi dluží pár dohodnutých věcí z auta vrátit.

Asi sedmé erko jsem na doporučení RST kupoval v Praze Kbelích. Auto bylo před vyvařením a s rs okruhovou sadou. Cestou domů mi erko spadlo z podválu a nabouralo tahouna. Zaplacení opravy mě stálo skoro to, co auto samo. Když jsem blbej, tak ať platím. Říkám,začnu od základu a oslovil jsem nejlepšího klempíře na okrese. Říká mi proč ne, ale budu mu chodit být po ruce. Ze začátku to fungovalo. Poslouchal jsem s vděčností rozkazy typu: "Tady to uřízni, tady to obruš, tohle nastříhej tak a tak". Pak začal se synem jezdit po závodech. Pak já začal marodit s kukadlama, zánět oka je pěkný svinstvo a špony taky. Když jsme měli z cca 70% vyvařeno, tak se mu přihodil úraz ruky a s vyvařováním skončil. Byl jsem znechucen. Neměl peníze a ani čas. Auto koupil kamarád Dan z Poříčí. Auto uskladnil na půdu a nic se s ním neděje. Plánuje z něho autokrosový speciál s motorem Octavia 2l 20V. Tak asi čas ukáže co se s ním bude dít.

Asi osmé erko bylo opět na inzerát z annonce. Nakonec jsem ho nechal Slávkovi. Sranda byla ta, že auto bylo ode mě jen pár kilometrů a já o něm nevěděl a nikdy předtím jsem ho neviděl. Byl to mazlík. Nechtěl jsem ho obětovat na RSu.

Asi deváté erko jsem při služební cestě našel v bazaru v jižních čechách. Prodávající ho potřeboval prodat z důvodu přestěhování do ciziny a dost mi slevil. Jeho kariéra v mém vlastnictví byla krátká. Z důvodu další koupě erka jsem ho prodal dál. Koupil ho fanda značky od Tábora, potkávám ho na srazech. Jméno si nepamatuju. I on ho něměl dlouho a jak dopadlo dál nevím.

Asi desáté erko jsem opět našel při brouzdání annoncí. Jednalo se o hotovou ala tuning RS stavbu. Po prohlídce auta v Kolíně jsem došel k názoru, že ho nechci. Bylo až moc předělané.

Pak následovalo dost návštěv po inzerátech, ale samá trgédie. Holt koroze je potvora. Po pár týdnech uvažuju, že koupím přece jenom tuning a předělám si ho dle svého. Paní byla ráda, že jsem se ozval. Měla k autu také citový vztah, protože vůz jí vezl na svatbu.

Poslala mi i pár fotek z akce.

!!! Pozor !!!

Tady začíná má historie táhnoucích se dodnes a ještě pokračovat zřejmě bude.

Mám auto už dva roky v garáži. Už proběhla kompletní rozborka. Nákup CO svářečky a vyvaření. Vpravení rámu. Vybourání zadní příčky. Rozpěra mezi tlumiči. Nové držáky sedaček. Zadní držáky sedaček odstranit. Velká nádrž. Příčka do kufru. Dovaření podběhů atd atd. Už ani nevím, co všechno jsem na něm dělal.

Aktuálně je auto v novém kabátě a dávám ho dohromady. Zjišťuju, na co jsem všechno zapoměl před lakem a snažím se to dohnat.

Jedenácté erko.

To jako doufám poslední, je co se do originálu týče Eror. Rok 1979. Stav velmi dobrý. Doladím pár detailů a budu se s ním víkendově projíždět. P.S. Mrzí mě, že nemohu tvrdit po prvním majiteli, ale jsem rád za něj.


Rubrika: Vaše eRka, Přečteno: 10532×, Komentářů: 30, Líbí se Autor: Dakos
zdar Jardo, teda některý ty tvoje auta pamatuju - ty jsi fakt psycho... ale v dobrým slova smyslu... tobě ty erka choděj samy - já chci koupit ještě jedno a nějak ho nemůžu sehnat... Tak ať to všechno funguje. Jaromír
A to jako proč??? Nejde Ti scaner nebo má ta fotka povrch, kterej ten scaner nechce respektovat?
Ještě chybí jedno erko dát do článku. Mám fotky, ale oskenovat mi to nejde🙁.
Kluci děkuju.
Ahoj Jardo..jak to tak čtu,je to skoro telenovela na pokračování 🙂


Ale zajímavý moc,sám dost kusů poznávám,neb sem je viděl naživo,a tak dále,dyť víš..


Moje první kupé bylo taky eRko,o jeho nedobrém osudu víš,ostatně bůhví kde je dnes...pozdějc sem ale konvertoval k mladšímu Gardeti a Rapidům,a musim říct že mi jich pod rukama už taky pár prošlo (asi tolik,že se mi to už i blbě počítá,i když zkusim to..bylo toho cca 7-8kousků - takže mám ještě co dohánět 8)


Hlavně ber ale můj příspěvek jako obří podporu,protože sám vim jak to s náma je.
Krasnej clanek, Dakosi 🙂





Nevim, jestli je to tim, ze uz dost pamatuju nebo tim, ze "si jeste neco pamatuju", ale je mi sympaticky, ze nektery z tech aut znam osobne a jiny jsem videl bud v inzeratech nebo jsem je videl kdesi na fotkach 🙂





Drzim palce at uz je to konecne to prave 🙂





Stanley
Dakosi, to jsi Spykera uklidnil🙂 jestli jsi viděl to erko co koupil, tak na tom nebude megakupa práce, ale postavit ho pomalu celé znovu....
Doufám, že v létě bude komplet. Už bych se rád taky někde svezl na RZ. Svrbí mě ruce 🙂)))))
takovej erkovej pacient co? Tušil jsem pohyb aut u Tebe, ale tohle.....Tak kdy to vyjede?
Bude mi třicet,ale rozum mi zamrz asi právě tak v šestnácti🙂))


Takže otočit všechny tyhle erka nebyl zas až tak velkej problém. Vždycky záleželo na penězích a ty jsem tam nasypal plus mínus všechny.


to spyker: Buď rád, že jsi to nekoupil. Byla tam mega kupa práce.
No ty jo čumím jak puk 😀 je to přes dva roky zpátk co jsem měl přichystané peníze na eRko a todle bylo dlouhé dva měsíce favoritem na koupi s majitelkou jsem si taky psal ... odradily mě kluci na chatu když mě dokopaly k tomu abych si koupil erko bez laminátů 😀
Klobouk dolů... asi bych se k jedenácti nedostal.
Někde jsem zaslechl, že v lidském rozhodování má prý cit přednost před rozumem, abychom se jednoho dne náhodou nepřestali rozmnožovat 😀
Hezký článek !!!


Já už skoro myslel že jsi eRka opustil ... a ono ne !! No to je paráda !!!!! Tak držím pěsti a těším se na aktualizace .....





P.S. Nevím jak mladý jsi...., ale z mého příkladu je jasné, že chybují a co se erek týče jsou nepoučitelní i ti starší neli staříci jako např. já -o).
OT jen takové drobné k helmofilii, onehdá jsem měl také fobii, leč úraz hlavy v okolí přesvědčí ledackoho. Inu zakoupil jsem blembák stylový, slušivý a hle na lanovce, kotvě a jiných svinstvech je knedlík v bezpečí a při velikosti 190cm jsou snesitelnější i miniösterajch kabinky s dveřmi 160cm. Tož nic se nmá přehánět, ale žádným směrem...
Dobrej článek 😀 To se opravdu dá všechno stihnout? Mě by naši už ale dávno hnali z baráku kdybych protočil tolik aut..
Noo, opravdu zajimave a na unorove depky i vcas napsanej clanek 🙂.


V celkem mladem veku jsi toho dost zazil, fakt te obdivuji.


Clovek v mladi dela ruzne divociny, otazka je co si do budouciho zivote odnese za pouceni.Preju ti aby jsi vydrzel a udela si auto k obrazu svemu! Vsak Rim taky nebyl postaven za rok 🙂
Teda, ty si blázen, ale taky docela zmatkář... Snad se ti do budoucna povede jen dobře a auta budou při životě.


Jinak s těma dílama to mám taky tak, už se občas někdo ozve jestli něco nechci, a je to opravdu dobřé mít takovouhle pověst🙂
Děkuji za komentáře. Jsem opravdu nemocný nemocí škoda. Jsem znám v širokém okolí. Mě už zastavujou i dědové a nabízejí mi věci. Dokonce tuhle u nás zastavil nějaký pán a prej slyšel,že sbírám auta. Chtěl mi darovat škoda 100, ale musel jsem odmítnout.


Tady uvádím jen erka. Dále jsem měl: Stovek pět. Tři garde. Dva rapidy a dvě 120ky. Rapid LUX a roadster MTX.


Ještě jsem zapoměl uvést dvě erka, tak se to budu snažit je tu nandat.


Našel jsem je ve fotkách a málem na ně zapoměl.
tak tohle je teda silnej pribeh,rek bych ze po zfilmovani by i Oskara dostal 🙂 ja jsem jedno auto obetoval dobrovolne a druhy z donuceni..no jak by se mi ted hodilo do sbirky...ale protocit 9 aut,to je sila 🙂
Dodrý článek, tady je videt co všechno je člověk schopnej vydržet pro lásku k erku. Tak ať ti to vydrží ještě pár let, ( třeba až do smrti 😀 )
Jo a to žlutý, tady v Boleslavi vídám poměrně často. Dokonce jsem s tím týpkem i jednou mluvil a byl děsně překvapenej, že to auto znám a že vím od koho je.
Jardo, to jsi sem ani neměl snad dávat .... z toho by na jednoho padla i deprese 🙂 A nebo možná naopak lze získat povzbuzující dojem, že někdo je na tom ještě hůř. A kde jsou ostatní stroje, co Ti prošly rukama ? Co Tvoje slavná hundert éra, kdy jsi za jejím volantem sbíral vavříny ?





Ale jinak dobrý a poučný. A je dobře vidět, že pořekadlo o tom, že o horký kamna se lze spálit jen jednou, až tak neplatí 😀
Odpověď na příspěvek [ zpět ]
Zrušit
Jacques: Kateřino, v dnešní době má helmu na palici každej motorkář, bruslař, cyklista i lyžař, takže si neumim představit člověka, co si nevezme přilbu i do auta. 😀





Ale vážně, všimli jste si, jak se poslední dobou šíří českým povědomím i médii helmofilie? Já bych si pro lyžování přilbu na hlavu nedal, i kdybych měl lyžovat v kamenolomu.
Tak jsem si všimnul že jsi docela neponaučitelný 🙂 Tolik přehmatů až to zabolelo 🙁 Každopádně ti fandím a přeji aby jsi došel k konečné 110R


Máš informaci že při ochranném rámu v autě musíš mít helmu?
neviem ci su tie zaciatky tak drsne len pri erkach alebo sa to tyka aj inych aut. No klobuk dole, si vytrvaly
Všichni, kdo jsme auto stavěli stavěli od základů víme, o čem to je... Každý se aspoň jednou spálil, někdo víc, někdo míň... Někde dá dokupy první auto, někdo desáté...





jinak ovšem pěkný článek🙂
No Jardo na to, jak jsi mladý, už jsi toho stihnul celkem dost 😀





Ten začátek je teda fakt docela drsnej!
Děkuju. Ze mě se stal celoživotní sponzor značky škoda🙂))))
Moc pěkný článek!Sám si vzpomínám,jak jsem ve 14 musel pod tlakem rodičů prodat mé první auto škoda 120..byla totálně v háji,i přední kola byly do áčka a motor žral víc oleje než benzínu,prodal jsem ji na ND a taky jsem to obrečel..druhá kára byl žigulík 2101 combi,supr stav,ale musel bohužel také jít🙁do šrotu🙁(( ..v 16 jsem dovezl embéčko které už mi ale nikdo nevzal🙂) Jsem rád,že nejsem jediný,kdo na autech prodělal..když si vzpomenu na Rapida kolik jsem do něj vrazil a za kolik ho prodal..a na investice ohledně erka a embéčka a kolik do toho ještě poteče peněz..

Warning: Undefined array key "s_article" in /data/web/virtuals/277612/virtual/www/article.inc on line 253